Уроки, якими я пишаюсь

Конспекти  уроків 

8 клас

українська мова

 
 

Конспекти  уроків 

8 клас

українська література


  

Конспекти уроків

9 клас

українська мова

 

9 клас.
Тема: РМ. Оповідання на самостійно обрану тему.

Мета: поглиблювати знання учнів про основні жанри мовлення, зокрема оповідання, його основні ознаки; удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо сюжету; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз оповідання, критично ставитися до змісту власного створеного тексту.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Експрес-опитування
1. Назвати жанри мовлення.
2. До якого стилю мовлення належить оповідання? Аргументувати свою думку.
ІV. Підготовча робота до складання оповідання на самостійно обрану тему.
Види оповідань, які може скласти учень:

Оповідання про випадок із життя автора.
Оповідання на основі почутого чи побаченого.
Оповідання на основі даного сюжету.
Оповідання за поданим початком.
Оповідання за поданим закінченням.
Оповідання з обрамленням.
Фантастичні оповідання.
Гумористичні оповідання.

                                                                Теми оповідань_______________________

Шкільні.
"Підказка не виручила".
"Кожна перерва — маленька п'єса".
"Пишемо завтра тематичну, і контрольну, і практичну..."
"Випадок на контрольній".
"Микола вирішує стати інтелектуалом".
"Парта XXI століття".

Побутові.
"Сімейна традиція".
"Перші зароблені гроші".
"Випадок на вулиці".

Гумористичні.
"Остання маска".
"Кішка-грабіжник".
"Лихий язик".
"Як Роман розкрив обман".
"Де ви, герої?"

Колективна робота з текстом-взірцем

"Пишемо  завтра тематичну, і контрольну, і практичну..."

Сашко був здібним учнем, проте зовсім не зібраним. Батьки неодноразово дорікали йому за те, що він не має сили волі. Все робить похапцем, абияк, і ось результат — час від часу схопить і чотири бали, і три, а інколи й два. Скільки разів батько садив біля себе і твердим голосом навчав: "Будь мужчиною, візьми себе в руки."
Але цього разу батько пообіцяв купити новий баскетбольний м'яч, про який так мріяв хлопець. Ця батькова обіцянка трохи присмирила Сашка, і він твердо пообіцяв сумлінно виконувати уроки, ну просто з понеділка.
Понеділок — дійсно нещасливий день, бо у вівторок мала бути тематична з географії, контрольний диктант з української, ще й з фізики — практична робота.
З рішучим настроєм йшов Сашко додому, навіть свого товариша Миколи не чекав. Просто з порога крикнув: "Мамо, швидко давай обідати, бо я не маю часу." Проковтнув все, що було приготовлено і подано на столі, — в одну мить.
Закрився у кімнаті, сів за стіл, витягнув фізику і почав шукати тему, яку треба вивчити. Виявилось, що практична по цілому розділу. Це аж 15 сторінок. Прочитавши пів-сторінки, вирішив відпочити. Ліг на диван і думки в голові закрутились. А навіщо читати весь розділ. Це ж практична. Можна трохи в Миколи списати, щось сам підгляну в книжці. Ні, на це не варто витрачати часу.
Відкрив підручник з географії. Це важливо, адже тематична може вплинути на семестрову оцінку. Цього разу терпіння вистачило аж на сторінку. А повторити треба було десять. "Хто ж ці програми складає?" — мурчав про себе Сашко.

Раптом почув на подвір'ї свист. Виглянув у вікно — надворі хлопчаки грають у футбол. Зрозуміло, йому, дев'ятикласнику, не личило грати з малечею. Але ж вони не вміють навіть "пас" подати. "Лишень на кілька хвилин", — подумав Сашко і майнув на подвір'я.
"Що ж ти мене не покликала, мамо! Вже восьма вечора, а в мене завтра і тематична, і контрольна, і практична", — дорікав з порога матусі Сашко.
"Ми з батьком вирішили, що ти вже дорослий і сам вмієш розпоряджатися своїм часом. Досить тебе вже заганяти до хати", — відповіла мати.
Повечерявши, Сашко знову сів за стіл. Через двері чув, як батьки дивились якийсь детектив. Сьогодні теж нещасливий день. Почну вчитись від завтра. Сашко закрив книжку і пішов дивитись телевізор...

Надія Предун

                                                                               Лихий язик

Скільки мудрих фразеологізмів є в українській мові про "язик": "Язик до Києва доведе", "Меле язиком, як пес хвостом", "Мовчи, язичку, будеш їсти паляничку". Але як чешеться язик, коли намагаєшся тримати його за зубами.
Саме язик дуже часто підводив Іринку. Вчителі картали її за підказки, подруги — за зраду таємниць, мама — за необережні слова. Але що з ним зробиш, коли розум каже: "Мовчи!", а язик — "Кажи!" Як тільки дівчина не боролася з ним: прикушувала зубами, закривала рот рукою, дехто навіть радив перцю на язик насипати. Нічого не допомагало, поки не попала в халепу. А сталося це ось як.
Іринка чергувала в класі. На перерві шмигнула за крейдою в учительську. Прибігла вся розпашіла, очі бли
ща
ть, а язик ось-ось вислизне на підборіддя. Швидко підсіла до Наталі, своєї подруги, і почала вовтузитись. Подруга чепурилась, заглядаючи у дзеркало, і мугикала пісеньку. Що їй тривожитись. Вчора на контрольній всі задачі розв'язала, зараз ось учителька оголосить, напевно: 10 або 12 балів.
"У тебе, Наталю, за контрольну 1 бал, — бовкнула Ірина, — я сама бачила. Тільки-що учителька виставляла оцінки в журнал, а я підглянула, коли брала крейду." Дві великі сльози викотились на обличчя Наталі.
"Не може бути", — прошепотіла вона.
"А в мене — 11 балів. Не віриш? Чого ти відвертаєшся. Я ж тобі співчуваю", — не втихала Іринка.
Дзвінок перервав розмову. Ганна Миколаївна, примітивши заплакану Наталю, відразу поцікавилась, у чому справа. Наталя, звісно, розповіла, в чому річ.
"Іринко! Ну і лихий у тебе язик. Але мушу тебе розчарувати. Це в тебе 1 бал за контрольну роботу, а в Наталі — одинадцять. Це я помилково поставила і одразу ж виправила. Та й підглядати не варто, адже всі оцінки я й так оголошую."
У класі почувся сміх. Іринка пекла раків і вкотре думала про свій "перчений язик".

Ірина Васильоха
V. Робота з пам’яткою.
Опрацювати пам’ятку «Як скласти оповідання на самостійно обрану тему» і запам’ятати послідовність виконання роботи. Продумати тему й поміркувати над складанням власного оповідання.
ПАМ’ЯТКА
♦ Вибирайте тему, яка вам добре відома або ви знаєте про життєві факти, пов'язані з даною темою. ♦  Спочатку складіть схему оповідання:
• вступ (де і коли відбувались події, включаючи опис місцевості або опис персонажів, які будуть діяти);
• далі — розвиток дії (не описуйте багато подій, виберіть найцікавішу);
• найголовніше — визначити кульмінацію (подія досягла найвищого напруження чи гострого моменту);
• розв'язка повинна бути швидкою, несподіваною;
• у кінці оповідання ви можете зробити свої висновки: дати оцінку діям персонажа або групи персонажів, передбачити майбутній хід подій, висловити поради, розтлумачити мораль, яка випливає зі змісту оповідання.
  ♦ Не забувайте, що оповідання пишуться в художньому стилі, тому послуговуйтесь образними засобами.
♦ Якщо ви включаєте в оповідання пейзаж, то він повинен відображати настрій чи поведінку персонажів.
♦ Оповідання належить до малих епічних жанрів, тому передавайте події чітко, стисло, але цікаво та емоційно.
♦ Вживайте фразеологізми — вони роблять мову тексту жвавою та барвистою. Пам'ятайте про мовне оформлення і грамотність. Перечитайте кілька разів і щоразу виправляйте і шліфуйте текст.
VІ. Складання оповідання на самостійно обрану тему
Написати оповідання на самостійно обрану тему. Дбати про те, щоб воно було цікавим, щоб у ньому було витримано основні елементи композиції оповідання.
VІІ. Підсумок уроку.
Проаналізувати власне оповідання. Скористатися поданим планом.
1. Чи сподобалося вам оповідання?
2. Яка його тема й основна думка?
3. Чи відповідає заголовок темі?
4. Чи все зрозуміло в оповіданні? Чи немає зайвого?
5. Яка послідовність викладених думок (чи не треба переставити частини оповідання, чи не заперечує одна частина іншу, чи виявив автор уміння переходити від однієї частини оповідання до іншої)?
6. Схарактеризувати початок і закінчення оповідання.
7. Проаналізувати мовне оформлення тексту.
8. Загальний висновок. Поради авторові.
VІІІ. Домашнє завдання

 

Конспекти уроків

9 клас

українська література

                                        "Енеїда. Національний колорит у поемі"
                                       "Марко Вовчок. "Максим Гримач""
                                      М.Гоголь. "Вечір проти Івана Купала"
                                     Іронія та сатира у повісті "Конотопська відьма"
                         

6 клас

українська література

 
 
 
 

1 коментар: